
Despre educația pentru sănătate
După cum probabil ați auzit sau văzut deja, zilele acestea a revenit în atenția publică un subiect care de-a lungul timpului a stârnit numeroase controverse. Este vorba despre derularea programelor de educație pentru viață în școli. În acest sens, la începutul lunii aprilie a fost promulgată o lege care prevede obligativitatea organizării în școli, cel puțin semestrial, a unor programe cu tematici specifice (Legea 45 din 3 aprilie 2020, pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului).
Evident că această problematică, cu caracter oarecum „sensibil”, a divizat din nou societatea și a stârnit dincolo de acceptare și susținere și reacții de opoziție, rezistență sau contestare parțială. Deși sunt destule voci care și-au exprimat dezacordul și reținerea cu privire la promulgarea acestei legi (dacă sunteți interesați să cunoașteți mai în detaliu subiectul e suficientă o simplă căutare pe internet), noi vom aminti aici doar opinia BOR, care pare a fi cel mai des menționată.
Instituția și-a exprimat îngrijorarea cu privire la impactul negativ pe care aceste programe de educație pentru viață l-ar putea avea asupra dezvoltării copiilor și propune regândirea caracterului obligatoriu al acestora (Mai multe detalii aici: https://basilica.ro/patriarhia-romana-a-militat-pentru-caracterul-optional-in-scoli-al-orelor-de-educatie-pentru-viata/).
Fără a fi părtinitori și a ne exprima un punct de vedere vehement, așteptăm totuși cu interes momentul în care discuțiile deschise și acceptarea ar putea duce la găsirea unui compromis cu privire la acest subiect. Și asta dincolo de instituții și polemici la nivel înalt, ci la nivel individual și social.
Există totuși câteva aspecte, credem noi importante, care ar trebui menționate cu privire la educația pentru viață. Unul dintre ele este acela că ea nu se limitează la educația sexuală, ci cuprinde multe alte concepte elementare și informații legate, de exemplu, de viața în cadrul familiei și societății (respectul față de celălat, ajutorul reciproc, regulile pe care trebuie să le respectăm la masă), de regulile care trebuie urmate pentru prevenirea accidentelor (folosirea centurii de siguranță în mașină, manipularea obiectelor tăioase), de igiena personală (spălatul pe mâini, spălatul pe dinți), de schimbările care au loc la nivelul organismului odată cu înaintarea în vârstă. Tot ea ne ajută să putem înțelege și accepta aceste schimbări ca fiind normale și ne dă sugestii și soluții despre cum să le gestionăm singuri, cu calm și eficiență.
Un alt aspect important și destul de îngrijorător este acela că mai multe studii realizate de diferite organizații și institute de statistică, printre care și Eurostat, arată că România se află pe primul loc în Uniunea Europeană atunci când vine vorba de numărul mamelor adolescente. Lăsăm aici un link către un articol de pe site-ul Eurostat, dar puteți găsi pe internet numeroase alte informații și studii pe această temă, unele chiar mai recente decât cel menționat aici:
Nu contestăm faptul că educația pentru viață nu ar conține și aspecte cu care poate unii copii nu s-au confruntat încă și nu negăm nici caracterul oarecum „delicat” al unora dintre ele. Dar considerăm că, dacă toate implicațiile și informațiile concrete care există cu privire la educația pentru viață și la domeniile conexe acesteia ar fi atent analizate, s-ar putea găsi niște metode eficiente și imparțiale de a trata anumite subiecte în mod firesc, informativ și „necompromițător”, astfel încât copiii să își poată extrage din ele informația de care au nevoie și adulții să învețe la rândul lor cum pot și cum ar trebui să abordeze astfel de tematici „sensibile” în discuțiile cu copiii.
Acestea fiind spuse, rămânem totuși cu o întrebare: având în vedere că educația pentru viață cuprinde o serie de aspecte sociale și individuale atât de importante, se va găsi oare vreodată o soluție care să împace pe toată lumea în așa fel încât să se miște ceva și să începem să vedem niște intervenții concrete în acest sens?
Nu ne aflăm aici să contestăm opiniile nimănui, ci doar să le expunem și să punem lucrurile în balanță, să reflectăm și să vă facem și pe voi să reflectați asupra unui subiect care credem noi că ar trebui să ne preocupe pe toți. Pentru că, la final, fiecare dintre noi este liber să își formeze și să își susțină punctul de vedere cu privire la acest subiect. Sau la oricare altul!
A.M. @WAM